27.06.2009

Lauantaina osallistuimme Råtan kanssa Kemissä yöttömän yön kokeisiin alokasluokan jäljellä. Päivä oli lämmin, muttei onneksi niin tukala kuin pari edellistä päivää.

Päivä alkoi tottisosuudella, jotka tehtiin kolmella vierekkäisellä kentällä suuren osallistujamäärän takia. Råtta oli omalla kentällään toisessa tottisparissa ja teimme ekana muut liikkeet ja lopuksi paikallaolon. Molli oli isännän kanssa viereisellä kentällä samaan aikaan tekemässä omaa tottistaan, mikä näkyikin Mollin suorituksessa: Molli otti meistä liikaa häiriötä...

Tottiksesta

saimme 81 pistettä. Seuraamisen eka pätkä ei ollut parasta mahdollista Råttaa, mutta parani ampumisen aikana normiseuraamiseksi. Jostain syystä Råtalla jäi perusasento ottamatta ihmisryhmässä. Liikkeestä istuminen loistava, luoksetulo perinteisiä sivulletulopomppuja lukuunottanmatta niin ikään hyvä. Noudot (tasamaa ja A-nouto) samoin loistavat lukuunottamatta sivullepoukkoilua. Hyppynouto taas tarkoituksella nollille: kolme monotonista "nouto"-käskyä, kolmannen käskyn kohdalla Råtta pyörähti kohti kapulaa, mutta tuli takaisin sivulle. Eteenmeno sujui moitteetta, samoin paikallaolo. Pätevä pikku eläin!

Jälki

Jälkialue oli noin 35 kilometrin päässä hiihtostadionista, jossa esineruutu sijaitsi. Jälki oli huonokuntoisen soratien varressa. Tien kunnosta & autojen rikkomisesta varoiteltiin ennen alueelle lähtöä. Ajoinkin tiellä kieli keskellä suuta ja 20-30 km:n vauhtia. Pohja töksähti kerran pienesti pikku montun kohdalla. Jälkimerkille parkkeerattuani huomasin kauhukseni, että auton pohjasta vuoti nestettä!!! Öljyä neste ei mielestäni kuitenkaan ollut. Otin tuomarilta parit puhelinnumerot ylös siltä varalta, että auto jättäisi minut välille.

Jäljen ajo alkoi pienessä paniikissa autoa murehtiessa. Tästä huolimatta Råtan janatyöskentely oli loistavaa! Emännän manatessa autoa koira jäljesti ja jäljeltä löytyi viisi keppiä, ilmeisesti menimme ekan ohi. En kuitenkaan palannut alkuun etsimään sitä Råtan kanssa, vaan palasin autolle, tarkistin öljyt ja katsoin, vieläkö auto valuu nesteitä. Sitten palauttamaan kapuloita, katse auton lämpömittarissa ja öljyvalomerkissä. Hirvitti, että auto jättää välille! Auto ei onneksi kuitenkaan nostellut lämpöjä! Palautettuani kapulat pysähdyin matkan aikana kahdesti tarkistamaan öljyt. Pääsimme kuitenkin onnellisesti hiihtostadionille

Esineruutu

sijaitsi mustikkavarpujen peittämässä rinteessä. Råtta kiskoi innoissaan ruutuun mennessä. Tuulesta ruudussa ei ollut apua. Råtta kävi kolme kertaa ruudun ulkopuolella, en joka kerta itse sitä huomannut, pikkukoira, kun hukkuu ruutuun. Esine löytyi kolmannella lähetyksellä ja pisteutä esineruudusta 28/30.

Maastosta pisteitä yhteensä 178 eli pistesaldoksi 259, kakkostulos ja Råtalle koulari JK1!! Råtta olikin ainoa kahdeksasta alokasluokan koirasta, joka sai tuloksen. Vaude Råtta! Koularin voi siis saada suorittamatta tuota kamalaa hyppyestettä!

Pieni ja omahyväinen (syystäkin)

1246178230_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

 

Autoa ihmeteltiin vielä porukalla, mikään neste ei ollut lopussa (jarru-, jäähdytin, pissapoika). Mahdollisesti, jokin letku oli saanut osuman ja vuotanut? Kotona olin lähempänä kello kahta aamuyöllä, palkintojenjako kun oli vasta puoliltaöin. Nyt pitää vielä selvitellä tuo nesteemysteeri.

Råtta tävlade i går i spår. Vi fick 81 poäng i (ipo) lydnad ( -15 poäng därför att hon inte hoppar det ett meter höga hopphidret och -4 poäng på grund av mindre fel). På spåret missade hon en pinne och fick 28/30 poäng från uppletandet. Godkänd resultat, tittel JK1 och uppflyttning till högre spår! Världens duktigaste lilla Råtta!!